pondelok 7. mája 2012

Tip na výlet - Dobrovodský hrad

Dobrá voda je zrúcanina gotického hradu ležiaca v strednej časti Malých Karpát nad obcou Dobrá Voda (okres Trnava). Do dnešného dňa sa z hradu zachovali zvyšky obidvoch veží, obvodové múry i delová bašta. Z troch bášt dolného hradu dve ešte existujú a zachovali sa aj základy hospodárskych budov v blízkosti vstupnej brány.

hrad Dobrá Voda

Hrad sa nachádza v malebnej krasovej oblasti v prírodnej rezervácii Slopy v prevažne borovicovom poraste nad Dobrovodskou kotlinou.

Prístup je možný z viacerých smerov: z obce Dobrá Voda po červenej turistickej značke, ktorá vedie priamo od autobusovej zastávky pri kostole, popri fare s izbou Jána Hollého, cez cintorín s jeho hrobom a ďalej krasovou oblasťou popri židovskom cintoríne. Odtiaľto ešte asi 15 minút na odbočku k hradu.

Z Hradišťa pod Vrátnom vedie priamo zo železničnej zastávky modrá turistická značka najprv dolinou a neskôr do kopca na rázcestie s červenou značkou, odkiaľ pokračujete po červenej cez vrch Slopy asi 30 minút k odbočke k hradu (v borovicovom lese).

Z Brezovej pod Bradlom vedie červená turistická značka zo stanice dolinou na juh. Po asi 20 minútach značka vystúpi na hrebeň a pokračuje až k hradu. Možné je pokračovať dolinou po asfaltovej ceste do Dobrej Vody.

Ak sa nebojíte dlhšej túry a máte dostatok času (pozor, verejná doprava tu chodí pomerne zriedkavo), odporúčam začať výlet v Hradišti pod Vrátnom, odtiaľ peši na hrad Dobrá voda (dostanete sa tam za približne 90 minút) a ďalej pokračovať oblúkom až do Jablonice (spolu 26 km, 6 hodín).

Ak pôjdete rýchlejším tempom a nebudete mať časté prestávky, stihnete si pozrieť aj hrad Korlátka, ktorý sa vypína nad obcou Cerová (k celkovému času výletu tak treba pripočítať ešte aspoň 2 hodiny). Ďalšou zaujímavou možnosťou je aj smer Hradište pod Vrátnom - Dobrá Voda - Katarínka - Naháč (15 km, 4 hodiny), prípadne aj Hradište pod Vrátnom - Dobrá Voda - Buková - Smolenice (30 km, 8 hodín).

Táto lokalita je najkrajšia na jar, keď je už príroda zelená, ale ešte nie je príliš teplo, pretože od Dobrej Vody až do Jablonice sa ide prevažne cez lúky a polia a tak je minimálna možnosť schovať sa pred slnkom. Ak sa sem však vyberiete začiatkom júna, môžete si pochutiť aj na pravých lesných jahodách :)
Fotené 14.6.2008 a 16.10.2010.

výhľad z hradu Dobrá Voda

asi najznámejšie mravenisko v Malých Karpatoch

pozostatky židovského cintorína v lese nad obcou Dobrá Voda

krasová lokalita nad obcou Dobrá Voda

cintorín v obci Dobrá Voda - presne jeho stredom vedie turistická značka

veterný park Cerová (foto ste videli aj tu)