utorok 22. mája 2012

Ovocie a spol.

Milujem ovocie. Akékoľvek. Je zdravé, chutné, šťavnaté, farebné a patrí k najzdravším zložkám nášho jedálnička vďaka obsahu vitamínov a vlákniny. No pokiaľ v snahe schudnúť dlhodobo žijete len na sladkých prírodných chuťovkách, zarábate si na problém.  Ovocie síce obsahuje veľa látok potrebných pre organizmus, ale takisto mu mnohé látky zároveň chýbajú a strava sa tak stáva jednotvárnou. Ako jednodňový pôst (detoxikácia organizmu) je ovocný deň fajn, ale dlhšie takéto „hladovanie“ vám veru žiadny dietológ neodporučí.

Ovocie jesť treba, len je potrebné si ho správne načasovať. Odporúča sa najmä v dopoludňajších hodinách, kedy telo potrebuje energiu, no aj tu platí, že všetko s mierou. Väčšina druhov ovocia je totiž nabitá ovocnými cukrami, a teda aj energiou, s ktorou musíme počítať pri dennom kalorickom príjme. Stále totiž platí, že ak je príjem energie (z jedla) vyšší ako výdaj energie (pohybom), telo si ju ukladá do zásoby vo forme telesného tuku. Ovocie totiž rovnako ako iné potraviny obsahuje kalórie. Aj z tohto dôvodu sa neodporúča jesť ho vo večerných hodinách, kedy telo už prijatú energiu väčšinou nie je schopné minúť a automaticky sa ukladá. Výnimky však aj tu potvrdzujú pravidlo – ak máte večer za sebou ťažký tréning v posilňovni alebo ste práve hodinu behali, vaše svaly potrebujú doplniť glykogén a teda potrebujú „svoju dávku cukru“. Práve toto je tá výnimka, kedy môžete doplniť „cukor“ ovocím aj večer (pozor, pri večernej čokoláde žiadna výnimka neexistuje, takže na čokoládu a iné sladkosti radšej zabudnite. Najlepšie úplne).

Denná dávka ovocia by mala byť približne 250 – 300 g (pre porovnanie, príjem zeleniny je odporúčaný v rozsahu 400 – 500g denne). Najvhodnejšie je samozrejme ovocie čerstvé, v malých množstvách si však môžete dať aj ovocie sušené (pri sušení sa odparuje voda a množstvo cukrov vo vysušenom ovocí je preto oveľa koncentrovanejšie). Kandizované ovocie neodporúčam vôbec, pretože obsahuje priveľa pridaného cukru a pri jeho úprave sa strácajú potrebné látky a vitamíny. 100 g čerstvého ovocia obsahuje priemerne 220 kJ (záleží od druhu), ale 100g sušeného ovocia už má priemernú energetickú  hodnotu 1000 kJ (záleží od druhu, napr. banány majú až 1360 kJ). 

Čo sa týka jednotlivých druhov ovocia, väčšina z nich je vhodná aj pri diéte. Pozor si treba však dať na banány a hrozno, ktoré obsahujú zo všetkých druhov ovocia najviac cukrov, takže s týmito druhmi ovocia treba hospodáriť šetrne a jesť ich s mierou. Pre úplnosť informácií treba ešte dodať, že prezreté plody obsahujú oveľa viac cukru ako tie menej zrelé. To však neznamená, že máte jesť nezrelé a nazelenalé plody, ale to, že treba ísť zlatou strednou cestou a vyberať si tie kusy ovocia, ktorú sú čerstvé a tak akurátne zrelé :)

A teraz ešte niečo o džúsoch. Ak ich považujete za zdravý nápoj a denne vypijete celú krabicu (a možno aj dve) v domnení, že robíte niečo pre svoje zdravie, zbystrite pozornosť. Nesmiete zabúdať na to, že džúsy (a dokonca aj tie 100%-né) sú plné cukrov a kalórií obsiahnutých v ovocí. A keďže sa tieto džúsy väčšinou robia z už prezretého ovocia, obsahujú veľakrát ešte väčšie množstvo cukru ako býva v sladených nápojoch. Napr. 100%-ný jablkový džús obsahuje v 1 litri až 110 g sacharidov a obsahuje 450 kcal. Pre lepší obraz, denný príjem sacharidov pre priemerného človeka (bez ohľadu na pohlavie a vek) sa odporúča okolo 400 – 500 g denne a denný príjem kalórií 2000 kcal denne. Ak to teda vezmeme z tohto pohľadu, 1 liter džúsu vám zaberie viac ako štvrtinu vášho denného kalorického príjmu (čo pri systéme stravovania 5x denne predstavuje viac ako jednu porciu). Ak si teda džúsy nedokážete odoprieť, rieďte ich aspoň vodou alebo neperlivou minerálkou a to v pomere minimálne 1:2.

A už len malé zhrnutie na záver: ovocie je zdravá a plnohodnotná súčasť našich jedálničkov. Denne by sme ho mali zjesť približne 250 g, a to najmä doobeda a vo forme čerstvého ovocia. Sušené ovocie je povolené v malých množstvách (ale nie každý deň), kandizované obmedzte úplne a s džúsmi narábajte opatrne, nenahrádzajte nimi pitný režim.  

A keďže je práve čas na desiatu, idem si zahryznúť do jabĺčka. Dobrú chuť aj vám :)





Foto zdroj: internet
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára