sobota 14. februára 2015

Z turistického kalendára: ZIMNÝ PRECHOD ČIERNOU SKALOU

Čierna skala (662 m n.m.) je vrch nachádzajúci sa v blízkosti Smoleníc, na hranici katastrov Plavecký Mikuláš a Lošonec. Jej skalnatý hrebeň je dlhý a úzky a jednotlivé skalné steny dosahujú výšku aj cez 30 metrov. Výhľady z nej sú famózne.

Výhľad z Čiernej skaly, 14.2.2015

Počas valentínskej soboty sa konal už 30. ročník turistického pochodu s názvom Zimný prechod Čiernou skalou a ja som sa ho konečne mohla zúčastniť (oneskorený vianočný darček, zimné topánky Salomon, dorazili v polovici januára a tak mám po dlhšom čase opäť funkčnú zimnú obuv).

Ráno nasadám na autobus do Smoleníc, po ceste priberiem aj mamu a o 9:37 sa už registrujeme u pána sediaceho na autobusovej zastávke pred smolenickým Miestnym úradom. Štart bol možný už od 7:30 a tak sme hneď odhalené, že máme v pláne prejsť "len" kratšiu časť trasy - na výber je totiž trať dlhá 35 km a 17 km. Vyberáme si teda kratšiu, poobedné povinnosti nám totiž nedávajú príliš voľnú ruku. A vyrážame.

Kráčame po zelenej turistickej značke lesom mierne do kopca, cesta trvá v miernom tempe a v hlbokom snehu asi 40 minút. Na kopci nás za odmenu čakajú prvé zaujímavé výhľady, počasie nám praje. Začína 10 minútový zostup po zasnežených skalách k jaskyni Driny, kde nás čaká prvé kontrolné stanovište.

Cesta z jaskyne vedie dolu lesom po žltej turistickej značke na rekreačnú oblasť Jahodník (asi 15 minút), kde máte možnosť občerstviť sa v reštaurácii (prípadne sa dá aj ubytovať a stráviť tu pár dní). My pokračujeme ďalej vpravo žltou značkou priamo k Čiernej skale.

Cesta je najprv veľmi príjemná, vedie cez rozsiahle lúky, všade sa ligoce sneh a svieti na nás slniečko. Po zhruba hodine začína samotný výstup na vrch Čierna skala. Miestami sa zabárame po kolená do snehových závejov, začína poriadne fúkať a tak spomalíme tempo. Po 40 minútach sme úplne hore a hľadáme druhé kontrolné stanovište. Misia zvládnutá, je čas niečo pofotiť.

Cesta späť ubehla akosi prirýchlo, za necelú hodinku a pol vchádzame do Lošonca a hľadáme Piváreň u Kováčov - dostávame diplomy, pozvanie na domácu kapustnicu žiaľ musíme odmietnuť, pre nás výlet ešte neskončil - čakajú nás ďalšie 4 km na autobus v Horných Orešanoch.

Ak sa chcete pokochať panoramatickým výhľadom z Čiernej skaly aj vy, skúste kliknúť sem.