štvrtok 16. augusta 2012

Jedlom k úspechu

Väčšina z vás to už určite vie, ale znovu pripomínam, že strava tvorí 80% vášho úspechu, nech je už váš cieľ akýkoľvek. Zabudnite na diéty, aj tie "zaručené". Niektoré z nich totiž fungujú, len ak ich držíte dlhodobo (= celý život) a väčšina z nich nefunguje vôbec (samozrejme ak nepočítame fakt, že schudnete 3 kg a o mesiac máte ďalších 5 kg navyše). A tu vzniká otázka, nakoľko sú zdraviu prospešné, a či ich naozaj dokážete dlhodobo udržiavať? Nehovoriac o tom, že nižší kalorický príjem treba radšej konzultovať s lekármi, prípadne chudnúť výhradne pod ich dohľadom (a to ešte treba dôsledne strážiť zastúpenie všetkých potrebných živín v dostatočnom množstve a kvalite). Netrápte sa teda diétami, ale radšej sa zamerajte na celkovú zmenu svojho životného štýlu. Začnite malými krokmi a postupne napredujte. Úspech zaručený.



Začnite raňajkami - väčšina ľudí z môjho okolia raňajkuje až pred obedom, niektorí neraňajkujú vôbec a nájde sa aj pár takých, ktorý za raňajky považujú dvojchodové obedové menu. Raňajky sú základ. Bez nich sa nepohnete. V závislosti od vašich cieľov si ich treba vhodne vyskladať. Doprajte si sacharidy, aby vás naštartovali do nového dňa, bielkoviny, aby ste ochránili svalovú hmotu a tuky, aby ste "ochránili" mozog a zabezpečili rozpustnosť vitamínov A,D,E,K (tieto vitamíny sú totiž rozpustné výhradne v tukoch a nie vo vode). Ja najčastejšie raňajkujem ovsené vločky s ovocím alebo ovsenú kašu, celozrnné pečivo so šunkou a zeleninou, alebo mliečne kokteily (samozrejme nie všetko naraz). Výber závisí od toho, či ma čaká ranný tréning vo fitku alebo mojich pravidelných 5 km alebo leňošenie v posteli. Samozrejme závisí aj od toho, na čo mám práve chuť a čo nájdem v chladničke. Práve preto je dôležité mať v tej chladničke (prípadne inde) toho čo najviac. A aby som nezabudla, ideálne je raňajkovať pol hodinku po prebudení (mne sa osvedčili aj raňajky pred ranným kardio tréningom, hoci názory na "beh nalačno" sa rôznia. Ak mi škvŕka v žalúdku od hladu, len ťažko hľadám motiváciu na tréning. Takže aspoň kúsok ovocia, džús alebo jogurt si určite bez výčitiek dám).

Desiata a olovrant. Patríte k tým, ktorí na ne nemajú čas? Alebo ich nepotrebujete, lebo nie ste hladní? Aby váš metabolizmus fungoval na plné obrátky, musíte ho udržiavať v neustálom pohybe - čo značí jesť každé zhruba 3 hodiny. Ak necítite hlad, pravdepodobne máte metabolizmus už spomalený a je potrebné ho znova naštartovať. Dajte si aspoň niečo malé k zahryznutiu - chrúmajte mrkvu, vypite pohár mlieka, dajte si kúsok ovocia alebo jogurt. Nebojte sa jesť. A nebojte sa jesť, ani keď potrebujete schudnúť. Budete prekvapení, ale kilá pôjdu dole práve vtedy, ak budete telu "pravidelne dopĺňať zásoby".

K obedu veľa rečí netreba. Keďže sa väčšina z vás určite stravuje v jedálňach či reštauráciách, jediné doporučenie v tejto chvíli je: vyberajte si zdravšie alternatívy a neprejedajte sa. 

A samozrejme, večera. Nenahádžte do seba všetko, čo vám príde pod ruku. Ak ste celý deň nejedli, je ťažké udržať si kontrolu nad "chuťami", a tak spracete do seba všetko (a ospravedlňujete sa sám pred sebou, že aj tak ste "ešte stále v kalorickom deficite"). Jedzte priebežne počas dňa a na večeru si doprajte vo väčšej miere bielkoviny (sacharidy na dodanie energie už v tomto čase bežný človek takmer vôbec nepotrebuje) - mäso, ryby, tvaroh, vajíčka, šunku a syr a k tomu veľkú porciu antioxidantov vo forme zeleniny. Večerať by sa malo zhruba 3 hodiny pred spaním, takže ak chodíte spať po polnoci, na večeru o piatej zabudnite. 

A po takto úspešne zmenežovanom dni vám želám už iba dobrú noc.


Foto zdroj: internet



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára