sobota 26. októbra 2013

Pár slov o skolióze

Problémy s chrbticou má dnes takmer každý (a vlastne čo sa čudujeme, keď sa dve tretiny dňa hrbíme pri PC, nad knihami, s nákupnými taškami ...), no nie je skolióza ako skolióza. 

Foto zdroj: internet


Rozlišovať treba medzi funkčnou a štrukturálnou. Zásadný rozdiel je v tom, že pri funkčnej skolióze môžete správnymi cvikmi a zmenou pohybových návykov výrazne ovplyvniť tvar svojej chrbtice - teda laicky povedané, pri funkčnej skolióze ešte nie je stav chrbtice fixovaný a ak sa takéto "oslabenie" chrbtice včas podchytí, dá sa zmierniť alebo aj úplne odstrániť. V praxi sa však málokto svojím chrbtom natoľko zaoberá (a priznajte sa, rodičia, koľkí z vás svoje deti v tomto smere pozorne sledujú? Nehovoriac o tom, že bežný človek veľakrát nedokáže rozlíšiť, čo je a čo nie je chybné držanie tela.), funkčná skolióza (nesprávne držanie tela) sa zanedbá a po čase z nej máme skoliózu štrukturálnu, teda fixovanú. Tu sa už cvičením dá dosiahnuť síce oveľa menej, no na druhej strane takto môžete aspoň čiastočne skoliózu kompenzovať. Takže skolióza a cvičenie áno, ale najlepšie pod dohľadom odborníka (minimálne zo začiatku).

Ak sa skolióza objaví v prvých 3 rokoch života (tzv. infantilná), v 80% sa aj sama upraví, pričom ohrození sú viac chlapci ako dievčatá. Od troch rokov veku až do začiatku puberty je potrebné dávať pozor rovnako na chlapcov aj na dievčatá a podchytiť možnú začínajúcu juvenilnú skoliózu. Po začatí puberty sú skoliózou ohrozené najmä dievčatá, pričom táto sa môže vyvíjať (rozumej zhoršovať) až kým nedôjde k ukončeniu rastu (tzn., že v čím mladšom veku sa skolióza objaví, tým horšie následky môže mať - nastáva progresia skoliózy). Percentuálny podiel v období dospievania je 4% u dievčat a 0,4% u chlapcov.

V 85% prípadov sa nedá zistiť priama príčina vzniku skoliózy a teda aj jej liečba býva veľakrát problematická. Využívajú sa rôzne ortopedické pomôcky, korekčné korzety, fyzioterapia, operácie.. Čo málokto vie je to, že jednou z príčin vzniku skoliotického držania tela môže byť aj problém s chodidlom (jedna končatina kratšia ako druhá, problém s priečnou alebo pozdĺžnou klenbou chodidla) či oslabené brušné svaly a skrátené chrbtové svaly. Nestačí deti napomenúť, aby "sa nehrbili" - sú to predsa deti a všetci vieme, že jedným uchom dnu a druhým von.. Buďte o krok vpred a sledujte svoje deti, súrodencov, žiakov. Radšej choďte niekoľkokrát na "zbytočnú" návštevu k odborníkovi, ako by ste si mali ísť raz po diagnózu fixnej skoliózy. 

Áno, v dnešnej dobe má nejaký stupeň skoliózy väčšina našej populácie a tak k nej aj väčšina z nás pristupuje - neriešime. Vedeli ste však, že so skoliózou môžu súvisieť aj vaše bolesti hlavy, bolesť "krížov", ploché nohy a nepriamo aj problémy s vnútornými orgánmi? Keďže pri skolióze dochádza aj k zvýšeným nárokom na niektoré časti stavcov, treba myslieť aj na možné zlomeniny stavcov (najmä u žien po menopauze, kedy dochádza v dôsledku poklesu estrogénov aj k rednutiu kostí), dôsledkom čoho sa chrbtica ešte výraznejšie zakriví smerom dopredu (a vy budete vyzerať ako zhrbená babička).

Skolióza je dnes bežná vec, žiaľ. V súvislosti s ňou sa teda vynára aj otázka vhodnej kompenzácie, a tou je najmä cvičenie. Vhodným sa javí napríklad pilates či plávanie, ale ani v oblasti silového tréningu nie sú potrebné žiadne výrazné obmedzenia. Vyhýbať by ste sa mali cvikom, ktoré kladú vysoké mechanické nároky na chrbticu vo vertikálnom a bočnom smere (drepy, mŕtve ťahy, nadhody, trhy..) či cviky spojené s rotáciou trupu. Dôležitosť v tréningu by mala byť najmä na posilnení hlbokých stabilizačných svalov trupu, tzv. core.

Čo sa týka detí, najlepšia je prevencia - dajte im skontrolovať nohy u ortopéda či fyzioterapeuta najneskôr v čase nástupu do školy (kedy sa završuje vývoj chodidla), všímajte si držanie tela (porovnajte súmernosť lopatiek a ramien v stoji a v predklone), začnite do svojho denného režimu začleňovať cviky na uvoľnenie chrbtice a v prípade akýchkoľvek pochybností začnite riešiť. Skoliózu má dnes takmer každý, no vaše dieťa ju mať nemusí. A ani vás tá hlava nemusí tak často bolieť - začnite "rehabilitovať" chrbtové a brušné svaly už dnes. Je predsa toľko rôznych spôsobov..


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára