streda 19. januára 2022

Čarovné zákutia zvernice Biela skala - Geldek, Jelenec, Veľké Vápenné

Zvernica Biela skala nachádzajúca sa v Malých Karpatoch vznikla v 1966 ako poľovný revír a až donedávna bol vstup do nej problematický. Od 2017 je rozhodnutím Okresného úradu Bratislava vstup do zvernice voľný - ide o celkovo 3200 ha sprístupnených verejnosti.

Jedna z mnohých cestičiek...

jedna z mnohých cestičiek...

Dominantou tejto časti Malých Karpát je jednoznačne dvojvrchol Geldek - Jelenec, nachádzajúci sa mimo hlavný hrebeň, v jeho východnej časti - s výškou 695 m.n.m. síce zaostáva za malokarpatskými sedemstovkami, ale výhľadmi im smelo konkuruje.  Zaujímavá je aj vrcholová planina, pre Malé Karpaty ojedinelá a fakt, že tento vrch je zároveň pomyselným stredom celého pohoria.

V lokalite nevedú žiadne turistické značky, ale chodníčkov je tam viac než dosť a pomaly pribúdajú aj informačné tabule na jednotlivých úsekoch. Na mapu sa veľmi spoliehať nedá, keďže niektoré cesty na mape nie sú a iné zase chýbajú v teréne. Nájdete tu veľa čarovných zákutí, viac či menej známych, no do povedomia verejnosti čoraz viac sa dostávajúcich. Cez víkend tu býva už vcelku rušno.

Dá sa sem dostať z viacerých smerov, zatiaľ som vyskúšala tri - v závislosti od toho, koľko máte času, či chcete okruh alebo tam/späť trasu, prípadne či idete s deťmi. Mimochodom, naposledy som tu stretla rodinku s deťmi - nič nezvyčajné, keby si to nešinuli hore traverzom s kočíkom :)

Inak pre detské nôžky je výbornou voľbou aj samotný výstup na Veľké Vápenné - z Červeného Kameňa necelá hodinka peši pohodlným tempom. Síce takmer stále jemne do kopca a záverečný pár minútový stupák, ale za odmenu veľká lúka a krásne výhľady. Vrcholová kniha však zatiaľ chýba a vrcholová pečiatka by bol ďalší level (nejaký sponzor sa nenájde?).

Mapa trasy: Červený Kameň - Veľké Vápenné - sv. Hubert - Geldek - Jelenec

TRASA:

Červený Kameň, parkovisko - Lúka pod Veľkým Vápenným

cca 2 km/50 minút

Z parkoviska pri hrade Červený Kameň vchádzame do lesa zelenou turistickou trasou smerujúcou do Častianskej doliny. O pár minút značku opúšťame, stáča sa totiž doprava a my pokračujeme širokou cestou rovno (resp. mierne vľavo). Po ľavej strane čochvíľa zbadáme veľkú bránu zvernice, vchádzame dnu a za cca 20 minút sme na lúke pod Veľkým Vápenným (547 m.n.m.). Odtiaľto za dobrého počasia vidno celú Trnavu a na horizonte Zobor (587 m.n.m.), Žibricu (616 m.n.m.) aj Veľký Tríbeč (829 m.n.m.). Na opačnej strane, na úbočí Veľkého Vápenného sa otvárajú výhľady na Geldek/Jelenec a na hrebeň južne od nich.

Tu si môžete spraviť cca 5 minútový výšľap hore na vrchol, ale keďže je zarastený, výhľady sú obmedzené - pomedzi stromy vykúka hrad Červený Kameň a vidno aj Doľany.

Varianty pre Veľké Vápenné: možnosť vrátiť sa rovnakou trasou naspäť k parkovisku alebo obísť traverzom sprava a Suchou dolinou prejsť na Hornú Pílu a odtiaľ už po (frekventovanej) asfaltke hore na Červený Kameň.

lúka pod Veľkým Vápenným, v pozadí Trnava a za ňou pohorie Tríbeč

lúka pod Veľkým Vápenným, touto cestou sme prišli

pohľad spod Veľkého Vápenného na dvojvrchol Geldek (vpravo) - Jelenec (vľavo)

výhľad z vrchola Veľkého Vápenného na hrad Červený Kameň je obmedzený

Lúka pod Veľkým Vápenným - sv. Hubert

cca 0,6 km/10 minút

Pohodlný úsek lesom ku kaplnke sv. Huberta, ktorú dala postaviť v 1921 manželka majiteľa hradu Červený Kameň Vojtecha Pálffyho, Blanka Pálffyová.

lokalita sv. Hubert

sv. Hubert - brána zvernice (križovatka so zelenou TZ)

cca 2,3 km/45 minút

Trasa pokračuje lesom, cesta je dostatočne široká, takmer rovinka.

Ponúka sa výhľad na Egreš (544 m.n.m.), míňame lúky - ak pôjdete potichu, máte šancu stretnúť aj jelene. Naživo som jelene videla prvýkrát práve tu (na jeseň), dokonca celé stádo a je to fakt zážitok - načo chodiť na jeleniu ruju na Muráň, keď to mám tu pod nosom, v Malých Karpatoch :)

Varianty pre tento úsek: možnosť spiatočnej cesty po zelenej turistickej značke cez Častú na Červený Kameň, po žltej do Doľan alebo po neznačenej trase na Egreš.

Taktiež je možnosť približne v 2/3 úseku zvoliť odklon doľava do kopca (je tam tabuľa s názvom Geldek) a vystúpiť na dvojvrchol Geldek/Jelenec na juhozápadnej strane Jelenca. Na tejto trase je možnosť navštíviť ruiny hájovne Kadlúbek (treba mať mapu, je to na bočnej ceste).

pohľad na Geldek od Egreša, neďaleko po pravej strane vedie zelená TZ

brána zvernice (križovatka so zelenou TZ) - Geldek

cca 1,6 km/45 minút

Malebný úsek hore traverzom s výhľadmi na celý hrebeň Malých Karpát od Vápennej až po Záruby, na Egreš (544 m.n.m.) a Sklený vrch (587 m.n.m.) a za vhodného počasia aj na Považský Inovec.

Traverz pokračuje popod celý Geldek a Jelenec smerom na Bielu skalu a tak je potrebné z neho odbočiť doľava na krátky a mierne strmý výstup. Vystúpite tak na vrcholovú plošinu, vrchol Geldeka je vľavo, vpravo Jelenec.

Na vrchole Geldeka je stĺp s vrcholovou knihou a výhľad na Veľké Vápenné.

hrebeň Vápennej, pohľad spod Geldeka

pohľad z traverzu Geldeka smer Egreš (vpravo), Sklený vrch

pohľad z traverzu Geldeka smer Vápenná

vrcholová plošina smer vrchol Geldeka

výhľad z Geldeka smer Veľké Vápenné

Geldek - Jelenec

cca 1 km/20 minút

Krátky úsek lesom na lúku s vrcholovým bodom Jelenca, je tu tiež vrcholová kniha. Je možnosť zbehnúť ešte kúsok nižšie pod lúku na skalnú terasu.

Výhľady sú na modransko-kuchynskú časť Malých Karpát - Veľká Homoľa (709 m.n.m.), Vysoká (762 m.n.m.), za dobrého počasia vidno rakúsky Schneeberg a najvyššiu horu Dolného Rakúska Klosterwappen (2076 m.n.m.), ktorá je zároveň najvýchodnejšou alpskou dvojtisícovkou.

Varianty pre tento úsek: možnosť spiatočnej cesty rovnakou trasou na Červený Kameň alebo zakončenie výletu v Sološnici alebo pokračovať traverzom na lúku Holint a ďalej na Bielu skalu (561 m.n.m.), prípadne návrat popod Jelenec (južný svah) okolo hájovne Karlúbek smerom k sv. Hubertovi a ďalej na Červený Kameň. Dlhšia trasa je možná Kobylskou alebo Suchou dolinou na Pílu.

vrcholová plošina smer Jelenec, v pozadí vpravo Veľký Peterklín (587 m.n.m.)

výhľad z Jelenca smer Vysoká (vpravo), vzadu na horizonte Klosterwappen

Dvojvrchol Geldek/Jelenec má nezameniteľný tvar, ktorý keď raz vidíte, spoznáte ho z každej strany.

pohľad zo zelenej cyklotrasy od Rázcestia nad Vlčiarňou smerom na Geldek/Jelenec
pohľad na dvojvrchol Geldek (vľavo)/Jelenec z Klokoča

---------------------------------------------------------------------------------------

Uvedené časy sú orientačné: nám to trvalo z parkoviska Červený Kameň na Veľké Vápenné 45 minút, odtiaľ na vrchol Geldeka 75 minút, na Jelenec 10 minút. Spiatočná cesta ubehla ešte rýchlejšie.

Vo zvernici je väčšina ciest vhodná aj na bike, cyklotrasy však v mape zatiaľ zaznačené nie sú. Taktiež tu nájdete miesta vhodné na prechádzku s kočíkom, ide najmä o 2 asfaltové cesty vedúce dolinami.